Jul 5, 2013

Tahun Ini FAM Gagal

Apa nak dikata lagi, bagi aku sehingga setengah tahun 2013 ini FAM lebih banyak gagal berbanding tahun-tahun yang lepas. Banyak perkara yang aku nampak dan aku perhatikan, sebahagiannya akan aku tuliskan di bawah. Terserah, korang mahu setuju atau tidak.

Ranking FIFA. Tak juga berjaya untuk naik dan sangat tidak menggembirakan. Melihat kepada kedudukan terbaik dunia di tempat ke 75 pada bulan Ogos 1993, FAM memang menyedihkan. Bulan Julai 2013 ini Harimau Malaya berada di tangga ke 159 dunia dan 31 di Asia, di belakang Singapura. 

Liga Super. Piala Liga Super sudah pun berjaya dibawa pulang oleh Lions XII menyeberangi tambak Johor. Piala kita tapi orang lain yang muncul juara. Tentunya FAM gagal untuk membantu pasukan di negara sendiri untuk menjadi lebih baik. 

Jadual. Ini lagi satu hal yang agak berat. yang pastinya merencatkan perkembangan bola sepak tanah air. jadual ketat yang TIDAK boleh diubah untuk pasukan sendiri TETAPI diberi pula kelonggaran untuk pasukan jemputan, Lions XII.

Perlawanan play-off untuk Piala Malaysia pula pada 10.07.2013, hari pertama puasa. Mereka tak reti tengok kalendar ke? 

Kisah-kisah lain seperti denda, kes jualan tiket, kes lawatan, kes latihan pasukan negara dan macam-macam hal lagi korang dah baca dan dengar dalam berita tv, kan? Malas aku nak cerita banyak-banyak.

Walau pun aku seronok dengan saingan dan ragam liga tempatan, aku tetap berpendapat FAM gagal. Tak ada apa yang nak dibanggakan dengan bola sepak Malaysia!

8 comments :

  1. Walaupun rasa hangat sepanjang tahun dengan drama bolasepak kita, itu cuma kisah dalaman sahaja. Prestasi masih seperti dahulu, tiada apa nak di banggakan.

    Bandingkan dengan hoki sahaja pun dah macam langit dan bumi.

    ReplyDelete
  2. FAM perlu lebih terbuka dan on ground

    ReplyDelete
  3. FAM kena lebih santai dan mendekati peminat bola Malaysia, minta pendapat semua.

    ReplyDelete
  4. FAM macam tak peduli komen orang je. susah laa tak boleh kena kritik kann.

    ReplyDelete
  5. Tidak ada yang patut dibanggakan pada FAM, semuanya gagal..sampai bila ia dpt diselesaikan?

    ReplyDelete
  6. Segala komen tidak diendahkannya....jurulatih gagal, Presiden gagal, S/U agung gagal, rangkinpun gagal, apa yg patut dibanggakan?

    ReplyDelete
  7. Di harap tahun depan, ada perubahan yang drastik dilakukan dlm semua segi..

    ReplyDelete